Calonge i Sant Antoni impulsa una setmana d’activitats per conscienciar sobre els reptes ambientals

Calonge i Sant Antoni reivindica el poder de les petites accions per afrontar els reptes mediambientals

Calonge i Sant Antoni commemora el Dia Mundial del Medi Ambient amb «Petites accions, grans onades», una programació d’activitats gratuïtes que es faran entre el 3 i l’11 de juny. La iniciativa vol sensibilitzar la ciutadania sobre els principals reptes ambientals actuals a través de propostes divulgatives, participatives i experiencials.

La regidora de Medi Ambient, Lídia Sánchez, explica que el programa pretén convidar la ciutadania a conèixer i protegir l’entorn natural del municipi. Segons destaca, l’objectiu és fomentar la implicació de veïns i visitants en la preservació del litoral, els espais naturals i la biodiversitat local.

Sánchez també assenyala que les activitats s’emmarquen en les línies de treball que impulsa l’Ajuntament per reforçar la protecció dels ecosistemes marins, promoure hàbits més sostenibles, afavorir la reutilització i el reciclatge i generar espais de participació ciutadana davant els desafiaments ambientals actuals.

Entre les propostes més destacades hi ha una experiència immersiva dins d’un submarí instal·lada a l’espigó del Mig del passeig de Sant Antoni. L’activitat, cedida per l’Institut de Ciències del Mar, permet descobrir virtualment els fons marins del Cap de Creus i conèixer algunes de les investigacions que es desenvolupen al litoral català.

La programació també inclou activitats centrades en la reducció de residus i l’aprofitament de recursos. És el cas de l’espectacle de carrer «Autòpsia d’una paperera», de la companyia Hivernacle, un taller de plantes remeieres, una sessió de cuina d’aprofitament i elaboració de melmelades i diversos tallers de costura per donar una segona vida a la roba en desús.

Pel que fa al medi natural i marí, s’han organitzat una sortida en caiac amb recollida i anàlisi de mostres per detectar microplàstics, la presentació dels resultats sobre l’estat del medi submarí local en el marc del projecte «Àrea Verda Marina de Calonge i Sant Antoni» i una caminada guiada per conèixer millor els espais naturals del municipi. Totes les activitats són gratuïtes. Les que tenen aforament limitat requereixen inscripció prèvia a través del portal de reserves municipal.

Miquel Muñiz: «Palafrugell en Dansa neix amb la voluntat de recuperar les festes que hi havia hagut a Palafrugell a principis dels vuitanta»

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Miquel Muñiz: "Palafrugell en Dansa neix amb la voluntat de recuperar les festes que hi havia hagut a Palafrugell a principis dels vuitanta"
Loading
/

En una entrevista al Supermatí, Miquel Muñiz, de la Colla Gegantera de Palafrugell, ha presentat la programació del Palafrugell en Dansa, una iniciativa que enguany amplia el format i ocuparà tota la jornada de dissabte dins les Festes de Primavera. “Palafrugell en Dansa neix amb la voluntat de recuperar les festes que hi havia hagut a Palafrugell a principis dels vuitanta”, ha explicat Muñiz. La proposta recupera l’esperit de les antigues trobades de cultura popular, amb gegants, danses tradicionals i altres manifestacions festives que havien tingut un paper destacat a la vila.

La jornada començarà a les dotze del migdia a la Bòbila amb una mostra de danses populars pensada per a tots els públics i adaptada per a persones amb sensibilitat auditiva i mobilitat reduïda. Hi participaran l’Esbart Egarenc, el Ball de la Sega, els Capgrossos de Montgat i els Gegants de Palafrugell.

A la tarda, les activitats es traslladaran al centre de la vila amb una plantada d’imatgeria festiva davant de l’Ajuntament. Un dels moments més esperats serà l’estrena d’un nou gegant petit inspirat en Modest Cuixart, coincidint amb el centenari del seu naixement. La figura ha estat creada pel taller Gla de Cassà de la Selva amb el suport de la Fundació Cuixart i passarà a formar part del patrimoni festiu de la Colla Gegantera.

Després tindrà lloc una cercavila fins a Plaça Nova, on es farà una gran mostra de cultura popular amb la participació de colles arribades de diferents punts de Catalunya, entre les quals els Gegants de Castellterçol, els Gegants Vells de Malgrat de Mar, els Bastoners de Gavà, la Mulassa de Verdú o els Minyons de Santa Cristina.

Una de les novetats anunciades inicialment per a aquesta edició havia de ser la presentació del nou Ball de Gitanes de Palafrugell. Tot i això, Muñiz ha confirmat que finalment no es podrà estrenar. Segons ha explicat, durant els darrers mesos s’havien impulsat assajos i fins i tot s’havia compost una peça específica per a la dansa, però la manca de participants ha impedit consolidar el projecte.

Malgrat aquest contratemps, la Colla Gegantera manté la voluntat de recuperar aquesta dansa en el futur, així com altres elements de la cultura popular tradicional vinculats a Palafrugell.

La jornada també incorporarà un intercanvi cultural amb la comunitat amaziga. El grup Ifran Oubtribou oferirà una mostra de danses tradicionals del Rif i l’Atles, en una de les principals novetats d’aquesta edició. La programació es completarà amb un ball folk popular conduït per David Tripoll i una cercavila nocturna amb llanternes fins a l’Espai Cuixart. L’activitat servirà també per retre homenatge a Modest Cuixart en el marc dels actes commemoratius del centenari del seu naixement.

Supermatí – 4 juny 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 4 juny 2026
Loading
/

La Bisbal inicia la reforma integral del Pavelló d’Esports amb una inversió de 1,45 milions d’euros

Pavelló municipal Bisbal

Les obres de reforma integral del Pavelló d’Esports de la Bisbal d’Empordà ja estan en marxa. El projecte, amb un pressupost de 1.450.476,19 euros (IVA inclòs), vol modernitzar unes instal·lacions que acumulaven diverses mancances i donar resposta a una demanda històrica de les entitats esportives del municipi.

L’actuació es desenvoluparà en quatre fases per reduir al màxim l’impacte sobre l’activitat esportiva habitual. Els primers treballs se centraran a la pista principal, amb la previsió que pugui tornar a estar operativa a l’inici de la nova temporada esportiva, el setembre vinent.

El pavelló, construït als anys vuitanta, presentava limitacions estructurals i funcionals que les reformes parcials fetes durant les darreres dècades no havien resolt. Entre les principals necessitats hi havia l’ampliació dels vestidors, la millora de la seguretat i l’accessibilitat, així com la creació de nous espais per donar servei a l’elevada activitat esportiva que acull actualment l’equipament.

Una de les actuacions destacades serà la construcció d’un nou edifici annex de planta baixa amb quatre vestidors addicionals, un despatx i un porxo d’accés. Aquesta ampliació ocuparà una superfície de 187 metres quadrats i permetrà descongestionar l’ús compartit dels vestidors actuals entre el Pavelló d’Esports i el Pavelló Firal.

El projecte també preveu la reforma integral de l’entrada principal. L’actual accés es transformarà en un vestíbul més ampli, accessible i amb més llum natural. A l’exterior, es construirà un nou porxo per millorar la funcionalitat i la imatge de l’equipament.

Les obres inclouran igualment la renovació de la coberta i de diverses instal·lacions tècniques per solucionar problemes d’humitats i adaptar l’edifici a la normativa vigent en matèria de seguretat, accessibilitat i protecció contra incendis. Entre les millores previstes hi ha la instal·lació d’exutoris al gimnàs.

A més, el conjunt esportiu renovarà la seva imatge exterior amb un nou revestiment de xapa perforada d’alumini que unificarà l’estètica de la zona esportiva i reforçarà la identitat de l’espai.

L’actuació afecta una superfície total d’uns 515 metres quadrats i incorpora una reserva d’espais per a futures ampliacions. Segons l’Ajuntament, aquesta inversió forma part de l’estratègia de modernització dels equipaments municipals i dona continuïtat a les millores executades recentment al Pavelló Firal.

Vuit municipis del Baix Empordà organitzen caminades per defensar els drets de la gent gran

Caminada gent gran Baix Empordà

Vuit municipis del Baix Empordà acolliran caminades reivindicatives per defensar els drets de la gent gran i denunciar els maltractaments que pateixen moltes persones grans. Les activitats tindran lloc els dies 15 i 16 de juny en el marc del Dia Mundial de la Presa de Consciència de l’Abús i el Maltractament envers les Persones Grans.

La iniciativa està impulsada per l’àrea de Benestar Social del Consell Comarcal del Baix Empordà amb la col·laboració de diversos ajuntaments, Dipsalut i entitats del territori.

Les caminades es desenvoluparan a Torroella de Montgrí, Sant Feliu de Guíxols, Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, la Bisbal d’Empordà, Palafrugell, Santa Cristina d’Aro, Pals i la Tallada d’Empordà.

Els organitzadors volen donar visibilitat a una problemàtica que afecta la salut, la dignitat i els drets de milions de persones grans. Les activitats també busquen fomentar el respecte cap a aquest col·lectiu i reforçar la consciència social sobre les situacions d’abús i maltractament.

La primera jornada tindrà lloc el 15 de juny amb caminades a Torroella de Montgrí, Sant Feliu de Guíxols, Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, la Bisbal d’Empordà i Palafrugell.

L’endemà, 16 de juny, serà el torn de Santa Cristina d’Aro, Pals i la Tallada d’Empordà.

El Consell Comarcal anima la ciutadania a participar en aquestes activitats per fer visible aquesta realitat i defensar els drets de les persones grans. Les persones interessades poden consultar els detalls de cada caminada a través dels canals informatius de l’àrea de Serveis Socials.

Els Agents Rurals preveuen arribar als 300 efectius a les comarques gironines el 2030, més del doble dels actuals

agents rurals

Els Agents Rurals augmentaran de manera substancial la seva plantilla a les comarques gironines. En concret, el cos preveu arribar als 300 efectius l’any 2030, en el marc del pla estratègic que està desenvolupant. Aquest nombre d’agents és més del doble dels actuals (127) i ha de servir per poder donar resposta a tot el territori de la demarcació. En aquest sentit, el cap dels Agents Rurals a Catalunya, Antoni Mur, reconeix que no s’ha arribat «a tot el que es volia» i explica que el que busca el pla és dimensionar el cos per poder atendre «tots els espais naturals». El cap del cos a Girona, Jaume Bosch, assenyala que de cara a l’estiu els preocupa la vigilància a les zones de gorgues i la costa «sense oblidar la prevenció d’incendis».

Si tot va segons el previst, els Agents Rurals incrementaran en els propers quatre anys en més de 160 el nombre d’efectius que té ara mateix el cos a la demarcació de Girona. Això és el que preveu el pla estratègic que el Govern ha tirat endavant i que contempla també l’obertura de dues noves bases més, una al Ripollès -més avançada- i l’altra al Baix Empordà. Tot plegat plegat per poder donar resposta a les necessitats d’uns Agents Rurals que ara per ara «no arriben a tot», per la manca d’efectius.

En aquest sentit, la directora del cos, Elisenda Pérez, explica que ara per ara no tenen la plantilla adequada «no es pot donar la resposta adequada» a les necessitats del territori, en bona part als municipis petits, que a vegades no tenen prou recursos. Pérez dona per fet que arribaran uns «mesos complicats», perquè la formació d’un agent rural i l’aplicació d’aquest pla «no es fa d’un dia per l’altre».

Ara bé, la directora assenyala que la previsió de 300 efectius el 2030 a la demarcació i 1.300 arreu de Catalunya és un «dimensionament que preveu també el patrullatge de proximitat» i confia que d’aquí a quatre anys «sí que es doni la resposta que cal».

De la mateixa manera s’expressava l’inspector en cap dels Agents Rurals a Catalunya, Antoni Mur, que ha destacat l’increment «notable» que hi ha hagut els darrers anys en els espais naturals, especialment després de la pandèmia.

Mur reconeix que «no s’arriba a tot», però dona per fet que les noves incorporacions, a més de les millores que proposa el pla estratègic sí que permeti cobrir tot el territori, en especial les zones de protecció més alta com els parcs naturals, entre ells el que projecta el Govern a l’Albera. «Això ja està pensat tenint en compte aquests nous parcs».

Aquest impuls arriba en un moment de màxima activitat del cos i que ha comportat un augment sostingut de les seves actuacions. Durant el 2025, a l’Àrea Regional de Girona, els Agents Rurals han dut a terme 34.677 intervencions, un 42,3 % més que l’any anterior, quan se’n van registrar 24.368. Aquest increment respon tant a l’augment dels requeriments ciutadans com a la creixent complexitat dels reptes ambientals, i posa de manifest la necessitat de reforçar els efectius i la seva estructura operativa per continuar garantint una resposta eficaç al territori.

Gorgues, platges i prevenció d’incendis

Al seu torn, el cap dels Agents Rurals a Girona, Jaume Bosch, ha explicat que les zones on tenen els ulls posats aquest estiu és als espais de gorgues, com les Planes d’Hostoles o Sadernes a la Garrotxa, però també a la costa, que són els llocs on s’acumula més gent per l’arribada del turisme.

Bosch, però, ha explicat que hauran de combinar els esforços amb la campanya de prevenció d’incendis forestals. En aquest sentit, tot i que els Agents Rurals reconeixen que hi ha una gran quantitat de massa forestal, la realitat és que «està humida», un fet que tranquil·litza el cos.

Efectius a Collserola

Un dels principals maldecaps que han tingut els Agents Rurals els darrers mesos ha estat la crisi per la Pesta Porcina Africana (PPA) dels darrers mesos a Collserola i que ha obligat, primer a tancar el parc i després a restringir-ne l’accés.

Mur ha explicat que hi ha destinat «molts esforços» i això ha comportat que agents d’altres regions haguessin d’anar a la zona per afegir-se al dispositiu, fet que provocava deixar més descoberta l’altra demarcació. Ara, diu Mur, la situació és diferent, ja que s’ha externalitzat part del servei i això permet als agents tornar a les funcions habituals.