La Generalitat autoritza la caça del coipú a l’Alt i el Baix Empordà per controlar-ne la proliferació

privat:-unio-de-pagesos-exigeix-mesures-al-govern-per-controlar-l’expansio-del-coipu-a-les-comarques-gironines
Privat: Unió de Pagesos exigeix mesures al Govern per controlar l’expansió del coipú a les comarques gironines

La Generalitat ha autoritzat una prova pilot per capturar coipús a l’Alt i el Baix Empordà amb l’objectiu de reduir la població d’aquest rosegador invasor. La mesura permetrà actuar tant a pagesos amb permís d’armes com a caçadors que hagin rebut la formació corresponent.

L’autorització estarà vigent des d’aquest juny fins a finals de juliol i es reprendrà entre mitjans de setembre i finals d’octubre. Les captures s’hauran de fer amb munició sense plom i adaptada a les zones humides on viu l’espècie.

La decisió arriba després que a principi d’any deixés d’operar la brigada especialitzada que s’encarregava del control del coipú. Aquest servei depenia d’un programa finançat amb fons europeus que ha finalitzat. Durant els darrers anys, els equips van capturar prop de 3.500 exemplars.

El coipú és un rosegador originari de Sud-amèrica que va arribar a les comarques gironines procedent de França. Pot superar els vuit quilos de pes i destaca per les seves dents incisives de color taronja.

La seva expansió preocupa especialment pels danys que provoca als conreus i als ecosistemes. L’espècie s’alimenta de vegetació i ha causat afectacions importants als camps d’arròs del Baix Empordà, així com a espais protegits com el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà i el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Des que es van detectar els primers exemplars fa aproximadament quinze anys, el coipú s’ha estès ràpidament per diverses comarques gironines. Actualment també està present al Gironès, al Pla de l’Estany, a la Garrotxa i a la Selva.

Segons el Departament de Territori, la finalitat de la mesura és limitar el creixement de la població i reduir els impactes sobre l’agricultura i la biodiversitat.

La Generalitat també estudia anar un pas més enllà. Si els resultats de la prova pilot són satisfactoris, el Govern es planteja incloure el coipú dins del catàleg d’espècies cinegètiques a partir de l’any vinent, fet que permetria regular-ne la captura de manera estable.

Els Mossos alerten d’un repunt en les taxes màximes d’alcohol a les carreteres gironines tot que hi ha més «consciència»

L’alcohol segueix sent un problema a les carreteres gironines, si bé els Mossos celebren que cada vegada hi ha més ciutadania conscienciada que no beu si ha de conduir. La realitat és que el nombre de positius ha disminuït en relació a fa uns anys, però també és cert que les taxes màximes són molt elevades. En aquest sentit, el cap de Trànsit dels Mossos a la Regió Policial de Girona, Joan Costa, adverteix que han detectat positius que superen l’1mg/l d’aire expirat habitualment, quan abans era «molt estrany».

En aquest sentit, Costa explica que s’han arribat a trobar positius d’1,41mg/l o, fins i tot, van enxampar un conductor que va donar 1,71mg/l. Això és gairebé multiplicar per set el màxim permès per llei, que està fixat a 0,25mg/l i que des del govern espanyol s’està valorant rebaixar-lo. «Abans eren taxes mitjanes que totes es movien administrativament -entre 0,25 i 0,60- i encanvi ara veiem un repunt amb taxes molt elevades per sobre de l’1», diu Costa.

El cap de Trànsit dels Mossos a Girona lamenta que cada setmana es troben amb valors molt alts i aposta perquè hi hagi una «cultura de no beure res si agafes el cotxe». En aquest sentit, però, l’intendent reconeix que han vist com s’ha incrementat la consciència de ciutadania en relació a l’alcohol i la conducció.

«Veiem que molts dels conductors que atures per fer la prova donen negatiu. En molts casos, et trobes que a dins del cotxe hi van quatre persones, tres veus que han consumit, però el que condueix no. És aquella cultura nòrdica que sembla que ara sí que s’ha instaurat», diu Costa.

El mòbil, un problema

El que encara continua sent un problema entre els conductors és l’ús del mòbil quan se circula. Costa explica que, malgrat que la tecnologia ha permès -a través del Bluetooth- evitar que els conductors es distreguin amb el terminal per parlar, «ara tenim el whatsapp que és molt perillós».

«Vas escrivint o llegint un missatge i són uns segons que t’aïlles del que estàs fent que és conduir i això és molt perillós», diu Costa. Per això, l’intendent i capo de Trànsit dels Mossos a Girona aposta perquè es prengui «la mateixa consciència» que, per exemple, amb l’ús del cinturó de seguretat o l’ús de les cadiretes per a menors d’edat.

Finalment, Costa recorda que a l’estiu el volum de vehicles en carreteres properes a la Costa Brava s’incrementa i, a més, són vies que no són d’alta capacitat i, a vegades amb poc voral, fet que obliga a multiplicar l’atenció dels conductors. A tot això, s’hi afegeix l’augment «d’actors» que es troben en aquestes vies, on hi conflueixen, cotxes, camions, motos, bicicletes i, en ocasions, patinets que, recorda Costa, no poden circular per vies de fora de la població.

La pluja obliga el Primavera Sound a suspendre temporalment part de la programació de la primera jornada

la-pluja-obliga-el-primavera-sound-a-suspendre-temporalment-part-de-la-programacio-de-la-primera-jornada
La pluja obliga el Primavera Sound a suspendre temporalment part de la programació de la primera jornada

El Primavera Sound ha suspès temporalment aquest dijous al vespre diversos concerts previstos als seus dos escenaris principals a causa de les incidències meteorològiques registrades al recinte del Fòrum de Barcelona. L’episodi de pluja i vent ha obligat l’organització a aturar part de la programació per garantir la seguretat dels assistents i dels equips tècnics.

La decisió s’ha comunicat cap a les 20.45 hores, just després de l’actuació de Ravyn Lenae i pocs minuts abans que hagués de començar el concert d’Alex G, que no s’ha pogut celebrar, com tampoc el de Mac DeMarco. A través de les pantalles del recinte, el festival ha informat que l’activitat quedava temporalment suspesa als escenaris principals a l’espera de l’evolució del temps.

La continuïtat de la jornada resta pendent de les condicions meteorològiques. Actuacions destacades com les de Massive Attack, Doja Cat i Bad Gyal, programades a partir de les deu de la nit, es mantenen a l’espera de la decisió definitiva de l’organització, que a hores d’ara encara no s’ha comunicat.

Des del festival s’ha demanat al públic que mantingui la calma, segueixi les indicacions del personal de seguretat i es mantingui atent a les pantalles informatives i als canals oficials del Primavera Sound per conèixer qualsevol novetat sobre el desenvolupament de la jornada.

Durant les següents hores Doja Cat ha anunciat a les seves xarxes la cancel·lació del seu concert, a causa de les males condicions meteorològiques. Per altra banda Father John Misty ha fet la seva actuació i des del festival s’ha anunciat que Massive Attack farien el seu concert a les 0.30.

Tot plegat amb nombrosos comentaris de persones queixant-se per l’escassa comunicació del festival.

Tot plegat passa el dia que el festival ha renovat fins el 2030 al Parc del Fòrum.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Primavera Sound (@primavera_sound)

L’entrada La pluja obliga el Primavera Sound a suspendre temporalment part de la programació de la primera jornada ha aparegut primer a Primera Fila.

Per terra, mar i aire

La Carme Fenoll és bibliotecària.
Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Per terra, mar i aire
Loading
/

Avui us proposo mirar l’Empordà des de dos llocs poc habituals: des de molt amunt i des de molt endins. Perquè aquest territori, que sovint expliquem a peu de carrer, des del camí de ronda, des d’una taula parada o des d’una llibreria, també es pot descobrir canviant radicalment el punt de vista.
Primer, des de l’aire. Sobrevolar l’Empordà és entendre’l d’un sol cop d’ull: els camps dibuixats com un mosaic, els pobles petits escampats com si algú els hagués col·locat amb delicadesa, el perfil del Montgrí, les Medes, el Cap de Creus, el blau que talla la terra. Des de dalt, tot sembla més clar. Les carreteres esdevenen línies fines, els campanars orienten la mirada i el paisatge pren una dimensió gairebé literària. L’Empordà, vist així, és una postal viva, però també una lliçó de geografia emocional.
I després hi ha l’altra mirada: la del fons marí. Baixar sota l’aigua és entrar en un Empordà silenciós, lent, ple de vida amagada. Allà on a la superfície hi ha onades, barques i banyistes, sota el mar hi ha praderies, roques, peixos, coves, colors que no sempre imaginem. Les Illes Medes, les cales del Cap de Creus o els racons de la Costa Brava ens recorden que el patrimoni natural no s’acaba a la línia de platja. També continua sota l’aigua, i cal conèixer-lo per estimar-lo i protegir-lo.
Potser aquest és el gran regal d’aquestes experiències: ens obliguen a mirar diferent. A sortir de la rutina, a aixecar el cap o a submergir-nos, literalment. L’Empordà no és només un lloc per passar-hi l’estiu; és un territori per descobrir una vegada i una altra, des de tots els angles possibles.
Des de l’aire o des del fons marí, la invitació és la mateixa: mirar millor allò que tenim tan a prop.

El Cruïlla publica els horaris de l’edició de 2026 amb Halsey, Pixies, David Byrne, The Hives i Rigoberta Bandini al capdavant

el-cruilla-publica-els-horaris-de-l’edicio-de-2026-amb-halsey,-pixies,-david-byrne,-the-hives-i-rigoberta-bandini-al-capdavant
El Cruïlla publica els horaris de l’edició de 2026 amb Halsey, Pixies, David Byrne, The Hives i Rigoberta Bandini al capdavant

El Festival Cruïlla ha fet públics els horaris de la seva edició de 2026, que tindrà lloc del 8 a l’11 de juliol al Parc del Fòrum de Barcelona. Durant quatre jornades, el certamen tornarà a apostar per una programació transversal que combinarà música, dansa, humor i arts escèniques amb alguns dels noms més destacats del panorama internacional i estatal.

La primera jornada, el dimecres 8 de juliol, estarà encapçalada per Halsey, que protagonitzarà el gran concert de la nit a l’escenari Estrella Damm. També hi actuaran Bacilos i Sen Senra, mentre que l’escenari Occident rebrà Sigrid i Renée Rapp. La programació es completarà amb les actuacions de Joaquina i Yami Safdie a l’escenari Vueling, i Galgo Lento, Sadie Jean, Greta i Xicu a l’escenari Imagin.

El dijous 9 de juliol arribarà una de les jornades més potents del festival. L’escenari principal acollirà el retorn de Standstill abans dels concerts de Garbage i Pixies, encarregats de tancar la nit. Paral·lelament, Mishima i Suede compartiran protagonisme a l’escenari Occident, mentre que Maika Makovski i Sidonie lideraran la programació del Vueling. També hi passaran Periferia, Alosa, Ypnosi i Mazoni, a més de les propostes de dansa i humor repartides pels diferents espais del recinte.

La jornada de divendres estarà marcada per la presència de grans noms internacionals. The Black Crowes actuaran a l’escenari Estrella Damm, mentre que David Byrne i Bomba Estéreo oferiran dos dels concerts més esperats d’aquesta edició. L’escenari Occident reunirà Alizzz, Ezra Collective, Meute i Ultraligera, mentre que Dan Peralbo i el Comboi, Bigger Splash, Zahara Rave i La La Love You passaran per l’escenari Vueling.

L’aposta per les sonoritats urbanes i electròniques es reforçarà amb actuacions de Sampa The Great, Parquesvr, Mind Enterprises, Oslo Ovnies, OKDW, Sobrezero, Palo Domado, Rata i Huir als escenaris Vallformosa i Imagin. La programació també inclourà una nova sessió de Cruïlla Comèdia i les battles de dansa organitzades per Brodas Bros.

L’última jornada, dissabte 11 de juliol, reunirà alguns dels artistes més destacats de tot el cartell. Jovanotti, The Hives i Faithless passaran per l’escenari Estrella Damm, mentre que Els Pets, Rigoberta Bandini, Two Door Cinema Club i Chico Blanco actuaran a l’escenari Occident.

A l’escenari Vueling hi actuaran Midnight Generation, Jon Batiste, Polo & Pan i Judeline, mentre que l’espai Vallformosa rebrà Chiquita Movida, La Ludwig Band i Son Rompe Pera. La programació musical es completarà amb Lecocq, Vecinos, The Crab Apples, Paco Pecado i Svetlana a l’escenari Imagin.

El festival tancarà l’edició amb les últimes battles de dansa, les actuacions de Brodas Bros i una nova sessió de Cruïlla Comèdia, posant el punt final a quatre dies de música i activitats al Parc del Fòrum.

L’entrada El Cruïlla publica els horaris de l’edició de 2026 amb Halsey, Pixies, David Byrne, The Hives i Rigoberta Bandini al capdavant ha aparegut primer a Primera Fila.

Detingut a Girona un narcotraficant fugit que s’amagava a Santa Cristina d’Aro

privat:-els-mossos-investiguen-sis-casos-d’estrebades-violentes-a-gent-gran-en-menys-d’una-setmana-a-la-bisbal-d’emporda
Privat: Els Mossos investiguen sis casos d’estrebades violentes a gent gran en menys d’una setmana a la Bisbal d’Empordà

Els Mossos d’Esquadra han detingut a Girona un home de quaranta-set anys que s’havia evadit després de no tornar a la presó en finalitzar un permís penitenciari. L’arrestat complia una condemna de nou anys per tràfic de drogues i participació en una organització criminal.

Segons la investigació policial, l’home formava part d’una xarxa dedicada a introduir haixix procedent del Marroc a través de la costa mediterrània. La droga arribava per mar i posteriorment es distribuïa per carretera a diferents punts de l’Estat.

Per evitar ser localitzat, el fugitiu es va refugiar durant mesos al domicili de la seva mare a Santa Cristina d’Aro. Els investigadors consideren que aquesta va ser la seva principal base d’operacions mentre es mantenia ocult.

Durant aquest període també hauria treballat de manera irregular per a un contractista d’obres. Segons la policia, cobrava els treballs amb diners no declarats i sense cap tipus de contracte laboral.

La investigació va anar a càrrec del Grup de Recerca Activa de Fugitius dels Mossos d’Esquadra, que va mantenir la vigilància sobre els moviments del sospitós durant diversos mesos.

El dispositiu policial va culminar el 27 de maig amb la seva detenció a Girona. En aquell moment, segons la policia, intentava dirigir-se cap a França amb un vehicle propietat de la seva mare.

Després de passar a disposició judicial, l’home va ingressar novament al Centre Penitenciari de Puig de les Basses, on continuarà complint la condemna pendent.